Location Targeting

BY WILLMEDIA

Location targeting maakt gebruik van een gepatenteerde techniek, waarmee de verschillende locatiesignalen van mobiele telefoons wordt opgevangen. Deze signalen verkregen uit GPS, WIFI, GSM en apps, worden gekoppeld en met elkaar vergeleken. Op deze manier werkt location targeting met een zuivere voorraad aan telefoons in Nederland, waarvan de locatie zeer accuraat is gemeten. Van ruim 9.000.000 telefoons in Nederland wordt dagelijks de locatie.

Adverteren gaat per CPM, per 1.000 impressies, middels programmatic buying. Op het moment dat iemand een app op de telefoon opent wordt de advertentie zichtbaar. Dat kan iedere app zijn als deze een omgeving voor advertenties heeft. Er kan gebruikt gemaakt worden van display advertising, rich media of video. Er kan op de gewenste dag en het gewenste tijdstip geadverteerd worden. Het kan zelfs real-time op een gewenste locatie.

Het volgen van die telefoons levert zeer relevante data op, zoals geslacht, leeftijdscategorie, interesses en lifestyle kenmerken. Zo onderscheidt het systeem  welgestelden, ouders van jonge kinderen, reizigers, studenten en kantoorpersoneel. De kracht van het systeem is het gericht opvangen van telefoons op locaties die voor adverteerders interessant zijn. Doelgroepen worden op maat gemaakt en “waste” behoort tot de verleden tijd. Het systeem voldoet aan de privacywetgeving en heeft hiervoor een certificering ontvangen.

Meer info over location targeting? Contact ons 

Cases

Succesvolle campagnes Location targeting

Location targeting is in staat om resultaten te behalen die ver boven het marktgemiddelde liggen. Van een campagne mag verwacht worden dat deze hoog scoort in click percentages, viewability en winkelbezoekers. Na afloop van iedere campagne volgt een End of Campaign rapport met daarin aantallen uitgeleverde impressies, clicks en footfall. Het rapport verstrekt interessante data, zoals wie de impressies hebben gezien en op de banners hebben geklikt op het gebied van leeftijd, geslacht, interesse, telefoonfabrikant, besturingssysteem en app-categorieën.

Voor iedere adverteerder wordt een strategie bepaald aan de hand van de belangrijkste doelstelling. Het behalen van meetbaar succes is het uitgangspunt en daar wordt de campagne tussentijds op gestuurd en geoptimaliseerd. Location targeting is breed toepasbaar, maar vooral sterk in het bereiken van specifieke doelgroepen en in het behalen van zeer specifieke doelstellingen. Zoals het verhogen van het aantal winkelbezoekers: footfall. Onderstaand een aantal succescases gebaseerd op verschillende doelstellingen en adverteerders.

Cairn Real Estate: Pharos Work

Deze campagne was erop gericht om de directie van Wolters Kluwer het pand van Pharos Work te tonen en aan te prijzen. In een periode, waarin de directie van Wolters Kluwer een beslissing moest nemen over een op handen zijnde verhuizing. De keuze ging tussen twee panden, waaronder die van Cairn Real Estate, namelijk Pharos Work. 

Het pand van Wolters Kluwer in Alphen aan den Rijn en dat van Scorpius in Hoofddorp werd omrasterd om vervolgens een “geo bomb” op deze telefoons los te laten. De totale voorraad aan telefoons was laag en daaraan hebben we een hoog aantal impressies laten zien, in de hoop de beslissing van de directie te kunnen beïnvloeden. 

Opgevangen telefoons : 6.354
Aantal impressies : 37.394
Het klikpercentage (CTR) : 0,94 %
Aantal kliks : 350
Type advertenties : display & rich media
Formaten advertenties : 300×250 & 320×480

Link naar de landing page https://bit.ly/2XXrOJy
Link naar de advertentie https://bit.ly/2Ud1PwC

Het is onduidelijk of de beslissing is genomen om voor Pharos Work te kiezen, maar het idee om in een heel korte periode aan een kleine doelgroep veel advertenties te laten zien, spreekt aan.

In Google Analytics was te zien dat de campagne werd opgemerkt in die gebieden, waarvan het aannemelijk is dat personeel van Wolters Kluwer er woont. Zoals Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Ook resulteerde de campagne in een aantal nieuwe gebruikers die bovengemiddeld lang op de landing page aanwezig waren. Gemiddeld was dat anderhalve minuut, terwijl bij campagnes op de mobiele telefoons een halve minuut marktconform is. 

Campagne Sanidump: vestiging Hoogeveen

Deze campagne was gericht op het verhogen van de awareness van het merk iDo! onder shoppers van biologische supermarkten en natuurwinkels. Men werd gewezen op de aanwezigheid van iDo! in het schap met thee in de eigen supermarkt. 
Als doelgroep hebben we ervoor gekozen om al deze winkels, onder andere Marqt en Ekoplaza, te omrasteren en alle telefoons erbinnen op te vangen. Onderstaand het profiel dat uit het volume aan telefoons kwam.

Opgevangen telefoons : 33.655
Aantal impressies : 278.611
Het klikpercentage (CTR) : 1,55%
Aantal kliks : 4.3091
Type advertenties : display & rich media
Formaten advertenties : 300×250 & 320×480

Link naar de advertentie : https://bit.ly/3cDEPxe

De advertentie riep op om er op te klikken, waarna men naar een landing page werd geleid met aanvullende informatie over iDo! en het uitgebreide assortiment. Marktconform is in Nederland een klikpercentage van ongeveer 0,5% gebruikelijk in campagnes op de mobiele telefoon. Deze campagne via Location targeting deed het driemaal beter en heeft daarmee een enorm succes opgeleverd!

Campagne Sanidump: vestiging Hoogeveen

Location targeting werkt veel met Sanidump samen. Iedere campagne heeft tot doel om meer winkelbezoekers in de vestigingen in Nederland en België te krijgen. In deze case staat de vestiging in Hoogeveen centraal. 
Als doelgroep hebben we ervoor gekozen om alle vestigingen van concurrenten, makelaars, notarissen en bouwmarkten te omrasteren. Bezoekers van concurrenten zijn altijd interessant en iemand die bij een makelaar, notaris en in dezelfde periode bij een bouwmarkt komt, is met geld bezig en waarschijnlijk met een verbouwing. 

Opgevangen telefoons : 96.757
Aantal impressies : 613.635
Het klikpercentage (CTR) : 0,98%
Aantal kliks : 6.064
Type advertenties : display & rich media
Formaten advertenties : 300×250 & 320×480

Aan de doelgroep is een advertentie getoond met de oproep om naar de winkel te komen. Na het klikken op de advertentie werd een interactieve kaart zichtbaar met de snelste weg ernaartoe, In totaal zijn er 82 mensen naar aanleiding van deze campagne in de vestiging geweest. We weten dat 47% van de bezoekers man was en 53% vrouw. De belangrijkste leeftijdscategorie onder de bezoekers was 35 – 44 jaar en deze mensen konden worden ingedeeld in een lifestyle als “parents” of “professionals”. Interessante informatie voor vervolgcampagnes en om resultaten verder te verhogen in de toekomst. 



Campagne Veko Lightsytems

Voor Veko Lightsystems is Ad Impact verschillende keren ingezet om personeel te werven. Gelegen in de kop van Noord-Holland is dat een continue uitdaging. Vooral als het gaat om monteurs, namelijk jonge mannen in de leeftijd 18 – 25 jaar, niet te hoog opgeleid en in het bezit van een rijbewijs. 

Door middel van het omrasteren van het Pop Weekend in Schagen, praktijkvakscholen en VMBO’s in Noord-Holland zijn alle telefoons van mannen in de leeftijd 18 – 25 jaar opgevangen. Op deze manier is er een zeer specifieke doelgroep gecreëerd.

Opgevangen telefoons : 373.612
Aantal impressies : 193.846
Het klikpercentage (CTR) : 1,72%
Aantal kliks : 3.333
Type advertenties : display & rich media
Formaten advertenties : 300×250 & 320×480

Link naar de landing page : https://bit.ly/370e2d3

De advertentie riep op om te klikken, zodat er meer informatie gegeven kon worden via de landing page. Niet alleen resulteerde dit in een CTR van maar liefst 1,72%, maar ook zijn er uiteindelijk acht nieuwe chauffeurs aangenomen. De campagne heeft zich dubbel en dwars terugverdiend. 

Identity Games

Dit bedrijf is gespecialiseerd in het maken van bordspellen en maakt veelvuldig gebruik van allerlei soorten media om hun spellen te promoten. Dat is voor sommige spellen een behoorlijke uitdaging, zoals voor het bordspel Escape Room. 

Hiervoor hebben we 396 Escape Rooms in Nederland omrasterd en alle telefoons erbinnen opgevangen. Telefoons die we meerdere malen opvingen hebben we uitgesloten voor de campagne, omdat die hoogst waarschijnlijk toebehoren aan personeel. 

Het doel van deze campagne was awareness te realiseren onder de bezoekers van de Escape Rooms in Nederland. Identity Games vond het belangrijk te weten in hoeverre hun advertenties gedurende minimaal een seconde helemaal in beeld waren en gezien werden. De zogenaamde viewability, waarop deze campagne is gestuurd en geoptimaliseerd. 

Opgevangen telefoons : 358.971
Aantal impressies : 558.441
Het klikpercentage (CTR) : 0,65%
Aantal kliks : 3.629
Type advertenties : display & rich media
Formaten advertenties : 300×250 & 320×480

Niet alleen is de kracht van location targeting in het bereiken van specifieke doelgroepen in dit geval erg duidelijk. Ook blijkt dat het tonen van relevante advertenties erg goed werkt. Het tonen van een advertentie voor het bordspel Escape Room aan iemand die er net één bezocht heeft is ideaal. 

Maar liefst 83% van alle advertenties is door de doelgroep in het geheel bekeken en heeft minimaal een seconde in het beeld gestaan. Dat is een erg hoog percentage en geeft aan dat dit een campagne zonder “waste’ is geweest.